A 90-es évek művészetét bemutató kiállítás látható Szentendrén

90-es évek grafika

Budapest, 2019. április 9., kedd (MTI) – Publikus magánügyek címmel az 1990-es évek kortárs képzőművészetét bemutató kiállítás látható a szentendrei MűvészetMalomban. A tárlat anyaga harminc magyarországi magángyűjteményből nyújt válogatást.

A kiállításon látható művek a rendszerváltás utáni színes, bátor hangú, “felforgató” évtizedben jöttek létre – hangzott el az M1 aktuális csatorna keddi műsorában.
Schneller János művészettörténész, a Ferenczy Múzeumi Centrum kurátora elmondta, hogy a rendszerváltás utáni évtized nagyon izgalmas időszak volt a művészek számára is, megszűnt a cenzúra, a vasfüggöny leomlott, ennek következtében olyan “generációs összetorlódások jöttek létre”, amelynek tagjaira jellemző volt, hogy korábban nem tudtak kibontakozni a pártállami kultúrpolitika miatt.
Az 1970-es évek neoavantgard szubkultúrája hirtelen bekerült a múzeumok falai közé, a gyűjtők fókuszába, emellett a ’80-as évek új festészeti irányzata, az úgynevezett új szenzibilitás is jelen volt. Ezenkívül már hallata hangját a legfiatalabb generáció is, amelynek képviselői az 1980-as évek végén, a ’90-es évek elején léptek ki a képzőművészeti főiskoláról – idézte fel a kurátor.
Mint mondta, a fiatalok egyszerre próbáltak meg bemutatkozni az idősebb generációkkal, ennek következtében nemcsak a stiláris sokszínűség, hanem egy generációs sokszínűség is jelen volt. Ezt “spékelte meg” az a folyamat, amelynek eredményeként számos piaci alapon működő galéria kezdte meg működését.
A korszak fiatal művészei, a mai középgeneráció alkotói a képzőművészet elmúlt korszakainak kritikáját, a továbbélő műfajok érvényességének felülvizsgálatát, társadalmi szintű kommunikáció kezdeményezését tekintették fő feladatuknak.
Kitért arra, hogy a ’90-es években a kortárs képzőművészetet a műfajok átjárhatósága jellemezte. Nagy szerepet kaptak az installációk, a különböző objektek, a popkultúra elemei, a sokszorosítási eljárások és a digitális képalkotó eszközök.
Schneller János elmondta, hogy a kollekció összeállításánál az volt a célkitűzésük, hogy a magángyűjtemények anyagából válogassanak. A harminc magyarországi magángyűjtemény kétszáznál is több alkotását felvonultató anyagba szánt szándékkal nem vonták be a közgyűjteményekben található alkotásokat.

bhk \ pmg

MTI 2019. április 9., kedd 10:37

About Káró Adrienn

Weboldal szerkesztő és szövegíró vagyok. Az internetet lényegében a kezdetek óta használom. Saját weboldalaim működtetésénél fogva mindig a hiteles információk átadására törekedtem. Az elmúlt húsz év alatt az internet egy turkálóvá nőtte ki magát, ahonnan igyekszem megtalálni és megmutatni a valódi értékeket.

View all posts by Káró Adrienn →

Vélemény, hozzászólás?